Tips för ett bättre pluggande!

Nu är det snart jullov men det betyder (iallafall för mig) att det är väldigt mycket i skolan... Jag brukar göra några av dessa grejer för att hålla mig fokuserad och orka med.
 
 
  • Börja med en kort promenad för att väcka upp hjärnan
  • Plugga i intervaller t.ex. plugga 50 min rast i 10 min och fortsätt så!
     
  • Lyssna på låg klassisk musik ("vanlig" musik vill man ofta hänga med i och då tappar man fokus)
  • Kopiera ut vad du ska plugga på! Det är helt omöjligt att plugga flitigt med en dator.
  • Gör en plan! Se hur mycket tid behöver jag? Dela upp ämnet i t.ex. sidor eller områden.
 
  • Innan du går och lägger dig kolla igenom inte plugga på nya saker! Då kommer hjärnan bearbeta det medans du sover och du kommer ha bra koll dagen efter!
  • Och det här kommer låta jättedumt men plugga inte dagen innan provet. Det kommer bara vara stressfullt. Utan gå bara igenom allt och läs igenom eventuella svaga områden.
 Bildkälla: WeHeartit
 
Hoppas några av dessa tips funkar!
 
 
 
 
 
 
 
Tips | |
Upp